Lisbeth Østergaard om Bettina Høeg

Vi har fået forandringer, der holder

- Bettina Høeg tør tage afsæt i de behov, der er i en ledergruppe og lade lederne være medskabere af deres egen udvikling. Det betyder, at de forandringer, der sker i teamet, er langtidsholdbare, fortæller Lisbeth Østergaard, Læringschef i Billund Kommune. Bettina Høeg har arbejdet med at udvikle ledere og lederteams, både i forbindelse med fusioner og senere ved udskiftninger i de etablerede teams.
 

Vi har fået styrket vores organisation

- Bettina Høeg er fantastisk til at sætte sig selv i spil som facilitator og medie for forandring, altid med udgangspunkt i det aktuelle behov. Hendes allerstørste force er, at hun mærker, hvad der sker i rummet og justerer indsatsen efter det. Hun guider alle gennem processen og får snakket om det svære, uden at skabe modstand, fortsætter Lisbeth Østergård.

De berørte ledere fortæller samstemmende, at de har nået resultater og kan se deres egen udvikling. De ser forløbet som en investering i dem.                                                                                                                                                                          
- Det handler om, at Bettina er meget tryghedsskabende og skaber en åbenhed og tillid i teamet. Det kan hun, fordi hun er et autentisk menneske, der investerer sig selv i processen og håndterer udfordringerne gennem aktiv lytning og undersøgende spørgsmål. Der er ingen tvivl om, at Bettinas arbejde med lederne har styrket vores organisation. Vi har fået lederteams, der kender deres opgave og rolle. Der er afklarede om, hvad ledelsesopgaven går ud på, afslutter Lisbeth Østergaard.

Fusion af institutioner og etablering af nye ledelsesteams

Siden 2011 er 11 daginstitutioner fusioneret i Billund Kommune. Fusionen af flere institutioner gjorde, at kommunen skulle etablere nye ledelsesteams med nye roller for ledere og medarbejdere. Bettina Høeg arbejdede i 2011 med at etablere de nye ledelsesteams og har lige siden været ind over, når der er sket udskiftninger på centrale positioner og poster i de allerede etablerede teams på skoler og i daginstitutioner. For øjeblikket arbejder hun med skoleledelsen på den tredje skole.